Blum
taksanomiyası. Öyrənmənin üç növü
Benjamin Blum 1913-cü
il 21 fevral Penselvaniyada – Lensford şəhərində,yəhudi əsilli amerikalı
ailəsində anadan olmuşdur.1935 ildən etibarən o ,Pensivaniya Universitetində
bakalavr ve mağistr pillələrində təhsil almışdır.1942-ci ilde isə Çikaqo
Universitetinde doktorluq pilləsini müdafiə etmiş,sonralar bu universitetin
fəxri professoru təyin olunmuşdur.O,həmçinin İsrail və Hindistanda təhsil
məsləhətçisi işləmiş və 1999-cu il 13 sentyabr tarixində vəfat etmişdir.Blumun
nəzəriyyəsi bir çox ölkələrin təhsil müəssələrində qəbul olunmuşdur.
Taksanomiya - biologiya
fənnindən götürülmüş anlayış olub mənası obyektlərin qarşılıqlı əlaqəsi
üzərində qurulması təsnifatı və ya sistemləşdirilməsi deməkdir.Blum taksanomiyası
bilik,anlama,tətbiq etmə,təhlil,sintez və qiymətləndirmə kimi dərketmə
prosesinin iyerarxiyasını təsvir etmək üçün Bencamin Blum tərəfindən təklif
edilən quruluşdur.B.Blum bu taksanomiyanı təklif etməklə öyrənmə fəaliyyətinin
üç əsas növünü müəyyən etmişdir:
Koqnitiv öyrənmə
- idraki bacarıqlar;
Affektiv öyrənmə
- hiss və emosional sahələrdə inkişaf;
Psixomotor
öyrənmə - fiziki və ya praktiki
bacarıqlar.
Koqnitiv öyrənmə.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi,koqnitiv öyrənmə idraki və ya əqli bacarıqlar əsasında biliklər əldə
etməkdir.Bu öyrənmə metoduna xüsusi faktların dərk edilməsi, üsul
nümunələri,intellektual qabiliyyətlərin və bacarıqların inkişafına xidmət edən
fəaliyyətlər toplusu daxildir.Koqnitiv öyrənmənin altı əsas bölməsi vardır və
aşağıdakı cədvəldə onların əsaslı təsviri verilmişdir:
BÖLMƏLƏR
|
AÇAR SÖZLƏR
|
BİLİK:
məlumatı nağıl etmək və ya müəyyənləşdirmək.
Müşahidə
və məlumatların xatırlanması.
Tarixlər,hadisələr,yerlər
haqqında biliklər.
Əsas
ideyalar haqqında bilik.
terminologiya,əsas
aktlar və elementlər, klassifikasiya və kateqoriyalar, prinsip və
ümumiləşdirmə,nəzəriyyə,model,struktur haqqında məlumatlar;
Fənlər
üzrə bilik.
fənn
kateqoriyaları,texnologiya və üsullar;
Yeni
və köhnə biliklər.
|
tərifini
vermək
ad
vermək
müəyyən
etmək
yerləşdirmək
seçmək
toplamaq
siyahılaşdırmaq
sitat
gətirmək
göstərmək
uyğunlaşdırmaq
|
QAVRAMA:
materialı başa düşmək,mənanı dərk etmək, dəyişmək, izah
etmək,sözlərini dəyişmək, təfsir və ya şərh etmək.
Biliyin
yeni konteksə köçürülməsi.
İzah,təfsir,şərh
etmək.
Nümunələrin
gətirilməsi.
Öyrənilmiş
xassələrə görə təsnifat.
Yekunlaşdırma.
Qarşılıqlı
əlaqənin yaradılması.
|
izah
etmək
təfsir
etmək
təsvir
etmək
müəyyən
etmək
təyin
etmək
dəyişmək
qarşılaşdırmaq
fərqləndirmək
müzakirə
etmək
nümunə
göstərmək
|
TƏTBİQ:
məlumatdan istifadə etmək və yeni şəraitə metodları,konsepsiyaları
tətbiq etmək.
Məlum
olan və ya müəllim tərəfindən verilən təlimata əsasən tapşırığın icra
olunması.
Müstəqil
hazırlanmış təlimata əsasən tapşırığın icra olunması.
|
həll
etmək
sınaqdan
keçirmək
hesablamaq
aydınlaşdırmaq
qabaqcadan
görmək
göstərmək
tətbiq
etmək
təsnif
etmək
şəklini
dəyişmək
təcrübədə
istifadə etmək
kəşf
etmək
nümayiş
etdirmək
|
TƏHLİL:
ayrı-ayrı hissələrə bölünmə və bu hissələrin tama necə aid
olunmasını təyin etmək.
Əlaqələrin
sezilməsi,hissələrin təşkili,qapalı mənaların anlaşılması,komponentlərin
ayırd edilməsi.
Differensiallaşma.
Sıralanma.
Xarakterik
xüsusiyyətlərin təyini.
|
təhlil
etmək
təşkil
etmək
birləşdirmək
seçmək
sxematik
təsvir etmək
müqayisə
etmək
fərqləndirmək
ayırmaq
sıralamaq
əqli
nəticə çıxarmaq
izah
etmək
|
SİNTEZ:
yeni ideyaların yaranması üçün köhnə ideyalardan istifadə,verilmiş faktların
ümumiləşdirilməsi və bir neçə sahə üzrə biliklərin əlaqələndirilməsi.
Ayrı-ayrı
hissələrdən yeni “məhsulun” yaradılması.
Planlaşdırılma.
Yeni
ideyalar və yanaşmalar yaratmaq üçün köhnə ideyaların,müəyyən meyarlar üzrə
fikirlərin,hipotezlərin,alternaiv həllərin generasiya edilməsi.
|
yaratmaq
hipotez
irəli sürmək
fikri
təsdiqləmək
hesabat
hazırlamaq
birləşdirmək
planlaşdırmaq
layihələşdirmək
yenidən
nizamlamaq
ixtira
etmək
inteqrasiya
etmək
hazırlamaq
əvəz
etmək
|
QİYMƏTLƏNDİRMƏ:
məlumatın dəyərliliyini və ya səmərəli istifadə imkanlarını müvafiq
meyarlara və standartlara əsasən müəyyən etmək.
İdeyaların
müqayisəsi və fərqləndirilməsi,tutarlı arqument əsasında seçimlər edilməsi və
seçimin dəyərləndirilməsi.
Müəyyən
meyarlara əsasən yoxlamaq.
Müəyyən
meyarlara əsasən tərif və tənqid etmək.
Sıralamaq.
|
qiymətləndirmək
qərar
qəbul etmək
dəstəkləmək
inandırmaq
tövsiyyə
etmək
tənqid
etmək
fərqləndirmək
mühakimə
etmək
əsaslandırmaq
nəticə
çıxarmaq
səviyyələrə
görə bölmək
yekun
nəticəyə gəlmək
vacibini
müəyyən etmək
|
AFFEKTİV
ÖYRƏNMƏ
|
|||||||||||||
|
PSİXOMOTOR
ÖYRƏNMƏ
|
|||||||||||||||||
|
BLUM
TAKSANOMİYASININ YENİDƏN İŞLƏNMİŞ HALI
|
|
|
Qardner nəzəriyyəsi
Şagirdlərin bilik, bacarıq və qabiliyyətlərinin aşkar edilməsi və inkişaf etdirilməsi işində dünya təcrübəsində geniş yayılmış Hovard Qardnerin nəzəriyyəsinin böyük əhəmiyyəti vardır. Bu nəzəriyyəyə çoxşaxəli əqli qabiliyyətlər nəzəriyyəsi də deyirlər. Amerika psixoloqu Hovard Qardner bu nəzəriyyəni 1983-cü ildə “Ağıl çərçivəsində” kitabında təklif etmişdir. Qardner nəzəriyyəsinə görə hər bir şagird 8 qabiliyyətin təkrarolunmaz kombinasiyasına malikdir. Bu qabiliyyətləri inkişaf etdirmək yollarını tapmaq lazımdır. Qardnerin fikrincə hər bir şagird ruhlandırıldıqda, dəstək və düzgün təlimatlar aldıqda 8 qabiliyyəti də lazımı səviyyədə inkişaf etdirilə bilər. Bu xüsusiyyətlərin üzə çıxması üçün onlara şərait yaradılmalıdır. Bu qabiliyyətlər aşağıdakılardır: 1. Verbal (linqvistik) qabiliyyət – belə şagirdlər çoxlu suallar verir, danışmağı, oxumağı, yazmağı xoşlayır, yaxşı lüğətə malikdir, asanlıqla yeni dil öyrənə bilirlər. 2. Məntiqi (riyazi) qabiliyyət – belə şagirdlər rəqəmlərlə oynamağı, əşyaları toplamağı, qruplaşdırmağı xoşlayır, işlərin necə getdiyini bilmək istəyir, məntiqi ilə maraqlanırlar. Riyaziyyatı, məntiqi yaxşı bilirlər. 3. Vizual (fəza) qabiliyyət - belə şagirdlər şəkil çəkməyi, mexaniki cızma-qara etməyi, hadisələrə təcrid olunmuş şəkildə yanaşmağı xoşlayır, yerləri təsvirə, şəkillərə əsasən yadda saxlayırlar, əşyaları yaxşı təsvir edirlər, diaqramla və xəritələrlə asan işləyirlər. 4. Kinestetik (bədən) qabiliyyət – belə şagirdlər yaxşı müvazinət hissinə, ritm hissinə malikdir. Hərəkətləri qrasiyalıdır, bədən dilini (jestləri) oxuyurlar, fikirlərini jestlər vasitəsilə çatdırırlar. 5. Ritmik (musiqi) qabiliyyət - belə şagirdlər səslərə qarşı həssasdırlar, ritmlə tıkkıldanır və yellənirlər, səsləri bir-birindən ayıra bilir, musiqini xoşlayır, onu axtarır, ritmi tuta bilirlər. 6. Şəxsiyyətlərarası qabiliyyət - belə şagirdlər başqalarının hislərinə şərik olur, həmyaşıdları tərəfindən sevilir, özünə oxşar böyüklərlə yaxşı əlaqə saxlayırlar, liderlik bacarığı nümayiş etdirirlər, məsləhətçi və ya vasitəçi rolu oynayırlar, insanlar arasında ünsiyyət qura, bəzən onlarla manipulyasiya edə bilirlər. 7. Şəxsiyyətdaxili qabiliyyət – belə şagirdlər müəyyən fəaliyyətlə bağlı xoşuna gələn və gəlməyən cəhətləri açıq şəkildə ifadə edə bilirlər. Güclü və zəif cəhətlərindən xəbərdardırlar. Öz bacarıqlarına inanırlar, qarşılarına müəyyən məqsədlər qoyurlar, diqqətlərini hislərinə, arzularına yönəldirlər, orijinal olmağı sevirlər. 8. Naturalistik qabiliyyət – belə şagirdlər təbiət hadisələrini dərk edir, bitkiləri, heyvanları xoşlayır, bitki yetişdirməyə, heyvan saxlamağa həvəslidirlər, həvəskar astronomdurlar. Hər bir müəllim şagirdlərində bu qabiliyyətlərin üzə çıxarılmasına yardım etməlidir. Unutmayaq ki, müəllimin şagirdlərinə xeyirxah münasibəti, hörməti, onları olduğu kimi qəbul etməsi, onların bacarıqlarına inam – bunların hamısı şagirdlərdə həm özünə, həm də müəlliminə hörmət və etibarı artırar. Gördüyünüz kimi müəllim-şagird münasibətləri çox incə və mürəkkəb məsələdir. Odur ki, işlərimizi düzgün qursaq nəticədə ölkəmizə yüksək intellekti, elmi potensialı və milli-mənəvi dəyərləri ilə seçilən, cəsarətli və vətənpərvər şagirdlər tərbiyə etmiş olacağıq. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder